Tuesday 20 January 2015

Review [BM]: Citizen Eco-Drive Military BM8475-26E

“Haa… ni salah satu koleksi jam malas yang aku ada. Tapi satu jeh. Kalau malas pakai, simpan dalam kotak nanti jam tuh tidur! Tak jalan. Nak bagi dia bangun kena letak kat bawah lampu selama 40 minit atau lebih. Tak pun pakai masa siang terang benderang. Haa... itu laa dia teknologi Citizen Eco-Drive yang menggunakan teknologi cahaya. Aku tak kata dia pakai tenaga solar (cahaya matahari) macam Casio Tough Solar dengan Seiko Solar... ni memang pakai cahaya. Sikit cahaya pun boleh caj balik jam nih. Kalau Seiko Kinetik lagi hampeh... kena goyang gerudi macam dynamo basikal baru bole charge bateri jam. Yang ni kena cahaya lampu dah cukup... bole caj batteri. Jam Eco-Drive nih paling aku minat. Military design. Sesuai pakai kasual atau santai. Apa yang aku suka pasal jam nih? Ada gak part yang aku tak berapa suka. Haa... selamat membaca pictorial review aku untuk Citizen Eco-Drive BM8475-26E nih! Gambar lebih bekkk… baca santai!” – thetick-thetick

Spesifikasi
Model: BM8475-26E
Movement: Eco-Drive E011
Time-keeping Accuracy: +/- 20s per month
Function: Analog 3 hands with day-date calendar
Driving Power: Lights and Storage Battery, Quartz time-keeping
Case Diameter: 42mm
Case Diameter termasuk crown: 45mmB
Strap and Material: Leather, signed Citizen buckle
Band Width: 22 mm
Crystal: Mineral Glass
Water Resistance Depth: 100m/10bar/333ft.
Lug Size: 22mm
Thickness: 11 mm


 Jam military-pilot. "Black coated" stainless steel case. Nampak macam jam Bell & Ross BR123. Kena plak tali kulit warna "tanned brown". Nampak rugged.
 Crown besar. Bunga cam bawang! Mudah untuk setting.
 Tali kulit tebal. Case pun tebal jugak. Memang ngammmm!
 Buckle ni aku rasa buat pakai aluminium - black coated. Ada brand Citizen. 
 Matte black dial. Orange index. Pukul 12, 3, 6 dengan 9 pakai Arabic index. Jarum tuu pun matte black finish! Hehe... luminous compound warna oren bekkk... nanti, kalu gelap warna hapa jadinyeh!!?? 
 Kasi close-up. Nengok index marker... memang military standard 1500h kat pukul 3 tuhh. Index kemas... mudah nak set timing!
 Calendar window - ada hari dan haribulan. Alamak... kanji Jepun! Aku tak berkenan satu jeh... calendar window dengan  calendar dia kecik laaa... aku ni dah laa rabun dekat. Payah nak baca. Kebetulan dial disc eco-drive ni tebal. Nak mandang haribulan dari angle tertentu memang payah. Pasal apa dial disc dia tebal? Pasal kat bawah dial ni ada photo-cell untuk serap cahaya. 
 100m water-resistant case back takde black-coating. Polished stainless-steel case lid.
 Memang patut dikategorikan sebagai jam military-pilot. Aku memang minat kombinasi hitam dengan warna brown.
 Takde la beso sangat... okey jeh kat tangan aku yang size sedang nih. Sekarang nih jaman orang pakai jam yang godang-godang... sapok beso kata orang Terengganu.
 Dalam kesamaran cahaya... haaa nengok tuhh orange marker dengan jarum tu rupenya lume dia warna hijau daa... walaupun tak seterang Seiko Lumibrite... Citizen ni terang gakk lume dia...
Haaa... Military Pak Tam dengan Military Pak Tih... Pak Tih ni nama dia ODO Schmeichel. Jam quartz yang menggunakan movement Citizen Miyota. Kira satu kilang laa... cuma ODO-S nih murah laaa... cuba carik!
Haa... jam Junkers GMT nih dulu aku beli dengan Wak Hassan Detikduabelas... dah ke tangan sahabat aku yang kebetulan seorang soldadu. Macam aku dulu laa... sekarang ni dah reput. Hehe... bahasa sojar pencen.
"Leceh laa wak. Hassan Detikduabelas whatsapp aku... memang leceh bekk. Jam-jam jenis eco-drive nii memang kena selalu terdedah pada cahaya. Kalu tak nanti dia tidur... kalau dah lama tidur memang payah laa nak gerak. Tidur dalam kotak! Hehe... sesapa yang suka kumpul jam tapi tak pakai aku nasihatkan jangan laa pakai jam nih. Kalau minat beli laa... wa suka, wa punya pasal laa... hehe. Hmmmhh... artikel apa pulak lepas nih... " - thetick-thetick
[Semak dan susun semula 27 Februari 2020]