Monday 23 March 2020

OTW: Siri Pengetahuan Asas-Asas Jam Tangan

"Dalam tempoh Arahan Kawalan Pergerakan disebabkan wabak Covid 19 ni banyak masa terluang kat rumah. Sambil-sambil buat kerja ofis online, indoor exercise, dan aktiviti lain kat rumah... boleh laa belek-belek, repair, dan servis jam tangan. Blogging!??? Ha-ha... banyak artikel-artikel yang tertangguh sebelum ni. Terutamanya pengetahuan asas-asas jam tangan. Ada yang masih dalam peringkat draft, ada yang final edit dan ada yang dah siap dan dijadualkan untuk posting ke blog. Aku tak buat guna bahasa ubi kentang!!! He-he, buat dalam Bahasa Malaysia pasal jarang sekali jumpa artikel-artikel berkaitan dalam bahasa ni. Ada gambar, ilustrasi dan grafik untuk mudah faham. Subjek-subjek teknikal tapi santai bahasa. Sekadar nak kongsi ilmu yang tak seberapa ni..." - thetick-thetick2020

Tersenarai di bawah, artikel-artikel pengetahuan asas jam tangan yang bakal tersiar di blog:
  • Jenis-Jenis Tali Jam Tangan - Jenis-jenis dan terma-terma yang digunakan untuk tali jam tangan. Apa yang perlu kita tahu sebelum mencari tali yang sesuai dengan jam tangan kita? Tali kulit, tali getah, tali silicon, tali hybrid dan tali dari bahan-bahan logam (bracelet).
  • Asas Kalendar Jam Tangan - Fungsi fizik perpetual motion dan perpetual calendar. Bagaimana kalendar berfungsi apabila dipacu oleh timekeeper? Mengapa kalendar jam tangan rosak? Apa beza kalendar jam Swiss dan Jepun?
  • Kuasa Jam Tangan Mekanikal - Fizik mengenai mainspring barrel, manual winding dan automatic winding. Bagaimana autonomous operation berlaku pada jam tangan mekanikal berfungsi dan bagaimana power reserve dikira.
  • Regulator Jam Tangan Mekanikal - Fizik dan pengiraan amplitude, angle, dan frequency pada regulator jam tangan mekanikal. Apa fungsi escape wheel, pallet, balance wheel dan hairspring
  • Ketepatan Perakam Masa Jam Tangan Mekanikal - Apa yang membolehkan jam tangan merakam masa dengan tepat? Apakah bahagian-bahagian (movement parts) yang memacu pergerakan perpetual motion yang membolehkan ketepatan masa dirakam dan apakah kekangan yang wujud antara mainspring, transmission wheels, dan regulator. Apa pentingnya constant power distribution? 
  • Accuracy Test, 6 Position Heat and Cold - Asas ujian ketepatan movement-movement jam tangan. Ujian berasaskan Swiss C.O.S.C. dan Japanese Institute of Standard untuk ketepatan jam tangan mekanikal.
  • Water Proof, Water Resistant - Apa yang kita perlu tahu tentang water proof dan water resistant? Tidak sama? Bagaimana sukatan di buat? ATM, BAR, dan Meters; apakah fizik-fizik yang digunakan untuk sukatan dibuat bagi ketahanan atau kalis air. Apa yang perlu kita buat untuk mengekalkan jam tangan supaya sentiasa kalis air?
  • Apa Itu Tourbillon? - Perkataan sukar disebut. Bahasa Perancis (sebut ter-byon). Apa itu tourbillon? Ada hanya pada jam-jam tangan mewah. Apa fungsi tourbillon? Apa kemajuan teknologi tourbillon? Apa kaitan tourbillon dengan gravity?
  • Apa Itu Luminous Compound? - Sejarah penggunaan luminous compound. Apakah ia? Apa bahan-bahan yang digunakan? Jenis-jenis compound yang berjenama. Yang mana bagus?
  • Jenis-Jenis Logam Pembuatan Jam Tangan - Material world! Apakah logam-logam yang digunakan untuk pembuatan jam tangan? Apakah kandungan logam-logam tersebut dan daya tahan setiap bahan? Emas, bronze, stainless steel, titanium, resin, ABS plastic, pelbagai logam campuran (aloy) dan carbon fibre.
"Ekonomi rakyat bakal terjejas akibat wabak covid nih. Simpan duit. Tak perlu beli jam tangan baru. Sambil belek-belek, belai-belai jam tangan yang ada tuu... elok belajar. Asas-asas, pengetahuan mengenai jam tangan. Aku nak buat video tak reti, lagipun suara macam Donald Duck! Hehe... sekadar mampu je lahh. Buat grafik... ilustrasi dan amik gambau! Ok. Semoga terus sihat dan selamat di musim wabak ni. Stay at home! Nantikan kemunculan artikel-artikel ni." - thetick-thetick2020